Hvad er indkomstregistret?

Indkomstregisteret er et centralt register, hvor alle danske arbejdsgivere, virksomheder og udbetalende myndigheder har pligt til at indberette skattepligtige indtægter for hver enkelt borger. Registret administreres af SKAT, som er en del af Skatteministeriet.

Funktion og betydning

Indkomstregisteret betyder, at a-kasser og andre relevante myndigheder kan få adgang til oplysninger om dine indtægter uden at skulle bede dig om lønsedler som dokumentation for arbejdsperioder og a-kasserelaterede rettigheder. I stedet kan de anmode om at få oplysningerne direkte fra SKAT via Indkomstregisteret.

Registrering og gennemsigtighed

Alle opslag i Indkomstregisteret bliver automatisk logget hos SKAT. Dette sikrer gennemsigtighed, og du kan derfor se, hvilke opslag der er foretaget på dig i forbindelse med sagsbehandling. Disse oplysninger kan du finde på din profil hos SKAT.

Får du den rigtige løn?
Vidste du, at du her hos Tjekfagforening.dk kan få en gratis lønguide fra IDA?
Gratis lønguide

Læs også vores andre blogindlæg